Festival Cement 2025

In 2025 was Festival Cement eenmalige in mei in plaats van in maart. Van 26 mei tot en met 1 juni ontdekte je 19 verschillende makers. Struinend lang Feniks Factory, Theater aan de Parade, Pand18, Theater Artemis en Verkadefabriek ontdekte je nieuwe makers, nieuwe vormen en nieuwe mensen.

Blik je mee terug?

Festival Cement 2025

Achtergronden en meer

Dit jaar deelden we interviews met makers en hun achtergrondverhalen op onze gloednieuwe Substack. Lees wat we schreven. En abonneer je alvast om ook de volgende editie de nieuwste verhalen rechtstreeks in je inbox te ontvangen. We belovend dat het interessant is!

Achtergronden en meer

Recensies

Post-antropocentrisch theater krijgt een interessant nieuw element
Nieuws
do 05 juni 2025

Post-antropocentrisch theater krijgt een interessant nieuw element

Marijn Lems schreef voor Theaterkrant een recensie over Elke rots wordt ooit een kiezelsteen: De nieuwe voorstelling van Plankton borduurt voort op de opmerkelijk consistente artistieke signatuur van het collectief. Vooral de laatste tien minuten voegen nog een interessant nieuw element toe aan hun post-antropocentrische theater.
Geluidsmagiërs roepen met zichtbare en onzichtbare spullen raadselachtige klankwerelden op
Nieuws
wo 04 juni 2025

Geluidsmagiërs roepen met zichtbare en onzichtbare spullen raadselachtige klankwerelden op

Javier López Piñón schreef voor Theaterkrant een recensie over Silly Symphonies. In het Nederlands schijnt het Foley-artiest te heten, bij de oosterburen Geräusemacher, en bij de zuiderburen bruiteur maar vermoedelijk is soundman de eenvoudigste en bruikbaarste term voor deze drie performers die als het publiek de zaal betreedt, bezig zijn in stilte hun instrumenten op te stellen. Als deze Silly Symphonies al direct verwijzen naar Disney’s animaties uit de jaren ’30, dan is dat vooral vanwege het geluidsaspect: animatiefilms zijn zonder het werk van de soundman volstrekt geamputeerd.
Hoe verhouden we ons tot die enorme berg spullen?
Nieuws
di 03 juni 2025

Hoe verhouden we ons tot die enorme berg spullen?

Een recensie door Marijn Lems voor Theaterkrant. Theatermaker en ontwerper Lotte Boonstra liet zich voor deze voorstelling inspireren door de vraag: hoe verhouden we ons als mensen tot de enorme berg spullen die we zelf hebben geproduceerd?
Recensie SHARK - Frederico Araujo
Nieuws
vr 30 mei 2025

Recensie SHARK - Frederico Araujo

Frederico Araujo houdt een uur lang een bal in de lucht als metafoor voor culturele assimilatie.
NRC over Frederico Araujo, Hanneke van der Paardt en Gerben Vaillant
Nieuws
vr 30 mei 2025

NRC over Frederico Araujo, Hanneke van der Paardt en Gerben Vaillant

NRC schrijft: “Het Bossche festival Cement biedt ruimte aan een veelvoud van zulke opmerkelijke, nieuwe stemmen in het theater, die eigenzinnigheid paren aan bijzondere vormen."