Schrijfverblijf
Keer terug naar overzicht

Schrijfverblijf

Met het schrijfverblijf wordt jong schrijftalent gevraagd zich gedurende het hele festival lang te verhouden tot de geprogrammeerde voorstellingen die ze op het festival zien. De schrijvers verblijven op het festival in de schrijfkamer in de Verkadefabriek. Zij schrijven samen een estafetteverhaal, beschouwen de voorstellingen en werken daar aan een opdracht die ze van Festival Cement meekrijgen en plegen tijdens het festival enkele publieke ingrepen.

‘Ik word zo geil van jouw mentaal’ – Lisanne van Aert: uit Pussyhofen

‘Kan me niet schelen dat het zondag is, ik ga een schildpad kopen. Ik ga in een park hangen en met hem in mijn schoot een pot zware shag oproken.’ – Lotto Lola Vermeer

Het Pijpcollectief (2014) bestaat uit Lisanne van Aert, Lotte Lola Vermeer en Wessel de Vries. Zij studeerden in 2017 af aan de opleiding Writing for Performance in Utrecht. Het Pijpcollectief schrijft, speelt en maakt haar eigen voorstellingen en zoekt voortdurend naar nieuwe vormen. In de voorstellingen van Het Pijpcollectief staan debat, choreografie, The Sims en spektakel naast elkaar.

'We plunderen alles: dierentuinen, donderwolken, zwoele boomgaarden, onze voeten in de lucht en wapperende haren op een brug in de zon; het Albertkanaal stoomt omhoog – ik wil niet dat dit notities blijven. De truc is om jij en ik tegelijk te zijn, aan beide kanten van hetzelfde gedicht, een soort gesprek met mezelf; ik probeer, ik probeer, dat zweer ik je.'  – Jens Meijen, Jonge dichter des Vaderlands België

Jens Meijen (1996) studeert Literatuurwetenschappen aan de KU Leuven. Hij schrijft boek- en concertrecensies voor Humo, publiceerde kortverhalen in o.a. De Revisor, Dietsche Warande en Belfort en op Hard//Hoofd, en schrijft gedichten als de Jonge Dichter des Vaderlands.

'Uiteindelijk is het gewoon pure ellende dat je de plaatjes en het gemoed aan de binnenkant van je hoofd niet gewoon naar een ander kunt transporteren. Een waarachtige vertaling maken is een gevecht van jewelste. Maar af en toe loopt er toch ineens een lijntje vanuit de ene persoon naar andere toe, via een blik, of een woord.' – Juicy Dune Ijsselmuide

Juicy Dune Ijsselmuide (1994) studeert een Master Woordkunst aan het Conservatorium van Antwerpen. In 2017 werd haar audio-documentaire Bloot en Blij genomineerd voor de NTR-Radioprijs en speelde ze in de voorrondes van de finale van NAFT voor Woord. In november 2017 ging de voorstelling Deze Grote Tomatenoorlog in premiere, waarvoor zij en Charlotte Van den Broeck de tekst schreven, en waarin ze samen met Tijmen Govaerts de rollen vertolkte. In 2018 werkt ze aan een voorstelling waarvoor ze de rol van taal binnen het maakproces wil onderzoeken en zo de grens wil overschrijden tussen verbale en non-verbale communicatie. 

Dit programma-onderdeel wordt ondersteund door Tilt en Kluger Hans en deBuren.
Dit initiatief werd mede mogelijk gemaakt door Grensverleggers, regeling ter ondersteuning van culturele samenwerking tussen partijen in Vlaanderen, de provincie Noord-Brabant, de Provincie Limburg en de Provincie Zeeland.