Sandman
Keer terug naar overzicht
Performance / Dans / Language no Problem

Sandman

Transmute

Een duister licht onthult langzaam wat een wachtkamer lijkt te zijn. Uit de organische achtergrond verschijnen vier mysterieuze figuren. Zij zijn aan het wachten. Wachten op wat hen te wachten staat achter de deuren.

Zijn ze ziek? Zijn ze bang dat er iets rampzalig is gebeurd? Stellen ze zich voor dat ze hun dierbaren verliezen? Zijn ze aan het projecteren of aan het herinneren?

In onrustige tijden voelt het geruststellend te kunnen zeggen dat we stevige grond onder onze voeten hebben. Wanneer de grond onder de voeten vandaan geslagen wordt, wankelt het zelfbeeld. In Transmute van Sandman, het gezelschap van choreografe Sabine Molenaar, wordt bekende bodem opeens drijfzand en zakken we langzaam weg in een onbekende wereld. 

Niet wetende dat de COVID-19-pandemie eraan kwam, werd Transmute gemaakt net voordat het allemaal begon. In deze nieuwe voorstelling van Sandman deconstrueert choreografe Sabine Molenaar samen met haar vier wonderlijke performers de werkelijkheid die wij dachten te kennen.

Daar waar grenzen beginnen te vervagen en verwarring en chaos heerst, kunnen we ook een opening creëren om onszelf te herschrijven. Tijd, ruimte en rol lijken inwisselbaar. De ander zijn of worden. Tussen droom en drijfzand blijkt zelfs authenticiteit vloeiend.

Na drie solo’s waarin Sabine zelf danste, die allen hun première beleefden op Festival Cement, is Transmute haar eerste groepswerk met vier al even wonderlijke performers met elk hun eigen bewegingstaal.

Onder de naam Sandman maakt Sabine beeldrijke voorstellingen waarin de associatieve logica van het dromen regeert en ze personages laat transformeren. De wereld die zij schept is wonderlijk onalledaags, maar altijd herkenbaar. Sabine ontwikkelt haar voorstellingen vanuit een specifieke state of mind. Het lichaam, waarin ze opperste mentale, fysieke en emotionele concentratie samenbrengt, is haar gereedschap en geeft haar personages en associaties diepgang en zeggingskracht. Hierbij weet ze het concrete en het etherische te verbinden en is het lichaam vertrekpunt en kompas ineen.