Het Fundament - March 2022

Het Fundament - March 2022

From 21 to 26 March 2022 we organized Festival Cement: Het Fundament, in which we presented the work of nine makers. Within the context program we also talked about the question: 'What does the theater of the future look like?'

Circumstances
Foto Jona Harnischmacher
Circus / Language no Problem

Circumstances

GLORIOUS BODIES

Zes oudere circusartiesten tussen de 56 en 68 jaar laten je zien waar het menselijk lichaam toe in staat is, en dat daar geen leeftijd op staat. Choreograaf Piet Van Dycke onderzoekt waar de kracht van het ouder wordende lichaam ligt.

Succesvol ouder worden lijkt vaak gelijk te staan aan zo lang mogelijk jong en onafhankelijk zijn. Maar de afhankelijkheid waar velen voor vrezen, daar zijn deze acrobaten juist in getraind. Sterker nog: je kan niet in je eentje zweven zonder te vallen. GLORIOUS BODIES breekt op ontroerende en humoristische wijze clichés rond ouderdom en toont het belang van (kunnen) bouwen op elkaar. 
Fariborz Karimi
Foto Thomas Lenden
Theater / Première / English Spoken / Niet rolstoeltoegankelijk / Gebruik stroboscoop / Openingsprogramma

Fariborz Karimi

Oh, Wild Gazelle, Where are you?

Live vanuit Iran regisseert een choreograaf een collectieve droom als teken van verzet. Want in een droom is vrijheid, ook als die er in werkelijkheid niet is. Op een impliciete manier maakt deze voorstelling verschillende vormen van censuur voelbaar.

Gedreven door zijn persoonlijke ervaringen met censuur en de door hem gevoelde verwachtingen van de westerse wereld, zet Fariborz Karimi theater in als collectief verzets- en reflectiemiddel. Hier laten de overlappende realiteiten tussen Teheran en Amsterdam, privé en publiek en droom en werkelijkheid je voelen hoe censuur en surveillance zich in onze levens voordoen.
Gerben Vaillant
Foto Lonneke van der Palen
Performance / Language no Problem

Gerben Vaillant

on almost every page

Een voorstelling, zowel sexy als eenzaam, waarin de eindeloze inwisselbaarheid van mensen en dingen voelbaar wordt en de performers tegelijkertijd alles en niets te verliezen hebben.  

Gerben Vaillant brengt in deze fysieke en beeldende voorstelling verschillende fascinaties bij elkaar: de eenzame schilderijen van lege kamers van de Duitse kunstenaar Ben Willekens, een kapotlopende relatie, de marginale kunst van de pantomime en de oneindige parade aan mensen die na een slechte onenightstand de deur uit lopen. 
Heintz & Kop
Foto Astrid & Roel
Beeldend theater / Première / Language no Problem

Heintz & Kop

Pascalerf 48

Stilte kun je horen, maar misschien kun je in Pascalerf 48 stilte ook zien. Een bijna twee meter hoge maquette van de portiekflat van de makers vormt het toneel voor een spel van licht en donker.

Een combinatie tussen lichtkunst, beweging en beeldend theater nodigt je uit tot een moment van vertraging en verstilling. De schaduwen en reflecties van het licht worden eindeloos getransformeerd door het passeren van de tijd. Van de opkomende zon die de ruimte met zonnestralen vult tot aan surrealistische beelden van een oneindige ruimte en een ondergaande zon in de slaapkamer. Deze choreografie van licht, geluid en materiaal laat je even de tijd vergeten.
 
Ika Schwander
Beeld Fran Hayes
Performance / English Spoken / Openingsprogramma

Ika Schwander

of all your words and soft strange ways

Hoe verhoudt het (zieke) lichaam zich tot een wereld in verwoesting? In deze performance onderzoekt Ika Schwander vrijwillige en onvrijwillige transformatie, stilstand, pijn en ziekte. 

De inspiratiebron voor deze performance van Ika is Julia Butterfly Hill: de klimaatactivist die 738 dagen in een eeuwenoude sequoia boom leefde als protest tegen ontbossing. Voorafgaand aan haar succesvolle protest, moest ze op jonge leeftijd al herstellen van een auto-ongeluk. In deze performance werkt Ika samen met de Braziliaanse choreograaf en performer Marcelo Evelin.
Ira Brand
Foto Bete photography
Theater / Cement Coproductie / English Spoken

Ira Brand

Commitment Phobe

In een samenleving die waarde hecht aan zekerheid, brengt Ira Brand je een ode aan twijfel. Als je steeds een kant moet kiezen en zeker van je zaak moet zijn, waar blijft dan de ruimte voor ambivalentie?

Hoe kunnen we twijfel zien als kracht in plaats van machteloosheid? Aan de hand van een live experiment met een kettingreactie machine onderzoeken Ira en performer Tiana Hemlock-Yensen wat het betekent om niet te weten, niet te kiezen en in beweging te blijven. Zo is Commitment Phobe een verkenning van de ruimte tussen ja en nee.
King Sisters
Foto Lonneke van der Palen
Muziektheater / Première / Cement Productie / Language no Problem

King Sisters

Close to Harmony

Zo nauw als deze drie zussen met elkaar verbonden zijn, zo eigenzinnig zijn ze ook. In een poging samen te komen, wordt de afstand voelbaar. Hoe dichtbij is te dichtbij?  

In deze fysieke, acapella performance kruipt het drietal dicht op, en zelfs ìn elkaars huid. Via ritualistische samenzang, close harmony en persoonlijke teksten leggen ze hun verlangens naar - en angsten voor - intimiteit bloot. 
Kinga Jaczewska
Beeld Olesia Bachynska
Dans / Avant première / Language no Problem

Kinga Jaczewska

BRUT

Zodra de muur viel, drukte de kapitalistische, Westerse wereld meteen de “minderwaardig” stempel op Centraal- en Oost-Europa. Haar kleurloze, brutalistische architectuur werd een maatstaf om de vooruitgang van het Westen aan af te meten.

Maar Kinga Jaczewska laat ons zien dat grijs ook kleurrijk is, dat beton ook zacht is en dat een gebaar minstens net zo veel waard is als het niet schreeuwend wordt gebracht. In haar dans maakt ze zichtbaar wat aan onze aandacht ontsnapt en zet ze het ‘gewone’ centraal. Zo stelt Kinga vragen bij haar eigen begrip van het spectaculaire.
Lotte Boonstra
Beeld Lotte Boonstra
Beeldend theater / Language no Problem

Lotte Boonstra

777.600

Negen dagen lang staat er een glazen container vol textiel in de binnenstad van Den Bosch. In diezelfde negen dagen worden wereldwijd 777.600 van deze containers met kleding gedumpt of verbrand.

In de container in Den Bosch ontrafelen maker Lotte Boonstra en textielwever Lamine Diouf de gigantische textielberg, waarvan ze nieuwe stoffen en structuren weven. Het proces van deconstructie en constructie maakt de doorgaans verborgen repetitieve fysieke arbeid zichtbaar. Het project vormt het startpunt van een onderzoek naar de omvang en schaal van menselijke massa. Het uiteindelijke weefwerk vormt ons collectief gedragen omhulsel en zal later gebruikt worden in Lotte’s performance Human People.