Renée Goethijn
Beeld Michiel Devijver
Tijden & Tickets
Keer terug naar overzicht
Theater / Nederlandse première

Renée Goethijn

MANNAHATTA

In MANNAHATTA transformeert theatermaker Renée Goethijn de scène in een magisch-realistisch en artificieel natuurtafereel. Drie figuren, voor wie de natuurlijke wereld slechts een vage herinnering is, zijn overgeleverd aan elkaar. Hoe reageren ze wanneer dit bizarre landschap aan een absurde rebellie begint? Hoe gaan ze om met het gevoel van ontheemding en vervreemding wanneer hun vertrouwde omgeving onvoorspelbaar handelt?


In MANNAHATTA gaat Renée Goethijn op zoek gaat naar de verbanden tussen ecologische catastrofe, technologie en paternalisme. Ze plaatst de spelers in een tegelijk nostalgische, futuristische en utopische wereld, waarbij de grenzen tussen natuur en technologie vervaagd zijn. MANNAHATTA confronteert de veelbelovende technologische vooruitgang met de wereldomvattende teloorgang door klimaatverandering. Een samensmeltende wisselwerking tussen een oude en de nieuwe wereld. Goethijns’ voorstelling toont op die manier een landschap dat danst op de ruïnes van de wereld zoals we haar kennen. Een landschap dat de mens uiteindelijk misschien wel helemaal opslokt. Is een wereld zonder mensen een dystopie of juist een utopie?


Kind van het surrealisme en schepper van universums Renée Goethijn volgde de makersopleiding aan het Ritcs School of Arts in Brussel. Haar beeldende, absurde voorstellingen verhouden zich op een kritische manier tot onze samenleving. Een urgent en omvangrijk thema kristalliseert zich in Goethijns makerschap vaak snel uit tot een beeldend universum. Meestal is dit een universum waar er iets schort aan de wetmatigheden, logica of gedragscodes. Dat universum vormt het begin voor haar spelers om volgens de daar geldende regels te improviseren. Door alle elementen van haar voorstelling als even belangrijk te beschouwen - de scenografie, de props, het licht, de spelers - bevraagt ze het idee van de mens als centrum van het universum. Haar werken kantelen de verhoudingen (tussen mens, ding en wereld) op een humoristische maar soms ook pijnlijke manier.
Bekijk credits

concept en regie: Renée Goethijn
scenografie: Stefan Jakiela
spel en creatie: Goele Derick, Guy Dermul, Lotte Diependaele
geluidsontwerp: Joris Blanckaert
lichtontwerp: Kurt Lefevre
kostuumontwerp: Anne-Catherine Kunz
dramaturgie: Bart Capelle
assistentie regie/vormgeving/dramaturgie: Amélia Malfait
software en electronica: Marcel Samyn
advies beweging: Georgina del Carmen Teunissen, Bryan Thiltges
productie: Kunstenwerkplaats KWP
co-productie: Kunstencentrum Vooruit, C-TAKT, Theater Antigone, De Grote Post
met de steun van: De Vlaamse Gemeenschap, De Vlaamse Gemeenschapscommissie, Sabam
i.s.m.: A Two Dogs Company, LOD muziektheater, Kultuurfaktorij Monty, Gc Kriekelaar, Gc De Kroon & K.A.K.
met dank aan: Kristinn Guðmundsson

Recensies

Recensies

ARTIFICIËLE NATUUR ALS HABITAT VOOR DE WEZENLOZE MENS

"In de openingsscène van MANNAHATTA worden we niet door menselijke performers verwelkomd, maar door drie groene gordijnen. Hun enige bewegingsmogelijkheid is rondjes draaien en door de ruimte rollen, maar met dat beperkte vocabulaire komen ze toch tot leven. Je dicht ze zelfs verschillende persoonlijkheden toe: het kortste gordijn, dat in snelle bewegingen communiceert, lijkt bij voorbeeld nogal een opgewonden standje."
Recensies

TWEE UITERSTEN OP ÉÉN AVOND BIJ FESTIVAL CEMENT

Bij Festival Cement in ’s-Hertogenbosch gaan jonge makers op zoek gaan naar nieuwe theatervormen en gedachten. Die zoektocht levert op één avond uiteenlopende resultaten op. De voorstellingen ‘Mannahatta’ en ‘Hamlet vs Don Quixote’ zijn theatraal tegengesteld aan elkaar, maar in hun strekking ontlopen ze elkaar dan weer niet zoveel.