1205

Van 21 t/m 26 maart organiseert Cement Het Fundament: een programma speciaal voor studenten en profs. Met veel plezier presenteren we negen voorstellingen, waarvan zes Cement Producties, vijf premières, één Nederlandse première en twee Cement Coproducties:

Bram van Helden - Bram vindt ruimte
Cor Langerak - Op een gegeven moment
Dries Gijsels - Realtime
Ira Brand - like the party has been cancelled
King Sisters - Rebuilding a Voice
Marijn Graven en Iris Carta - KUS
Mooni Van Tichel - Deep Nyx
Timo Tembuyser - Missa Mater Sola
Werkplaats van de Woestijne & Jurrien van Rheenen - Het gewicht van een gedachte (vooronderzoek)

Daarnaast is er in het contextprogramma volop ruimte voor publiek, makers en professionals om elkaar te ontmoeten, in gesprek te gaan en zich te verdiepen.

Datum
Johannes Wirix-Speetjens
Festival / Afzender Cement @ Verkadefabriek

Johannes Wirix-Speetjens

Zonderlingen

Maker Johannes Wirix-Speetjens neemt je mee naar een verhaal in Rome. Op een markt voor agrarische producten begint zijn reis naar schoonheid en liefde. Door de ogen van zijn geliefde leert hij de stad, de Italiaanse taal en cultuur, maar ook de verwoestende kracht van liefde kennen. De kracht van deze ontmoetingen staat centraal. Een personage dat zijn geliefde graag mee op scène had gehad, maar met herinneringen zijn hart vult en de stad opnieuw inkleurt. Over liefde, loslaten en terugvinden.
Johannes werkte voor deze ontroerende monoloog samen met Bruno Vanden Broecke (spel- en tekstcoach) en Peter De Graef (tekstcoach).
Marta & Kim
Festival / Afzender Cement @ Verkadefabriek

Marta & Kim

Our Arms Grew Together

Zoals hun lichamen samensmelten in hun voorstellingen, zo leven zij hun leven.
Our Arms Grew Together is een autobiografisch zelfportret van de liefdesrelatie van makersduo Marta & Kim. In een individualistische maatschappij hebben zij bewust gekozen voor onderlinge afhankelijkheid.
Bram van Helden
Beeldend theater / Het Fundament / Première / Cement Productie / Language no Problem

Bram van Helden

Bram vindt ruimte

In Bram vindt ruimte neemt Bram van Helden het publiek mee naar een plek van rust en aandacht. Naar een verbeelde kamer uit Japan, waar hij graag zou willen zijn en soms voor heel even is. Naar een kamer die zichzelf opbouwt en waarin je kan verdwijnen.
De voorstelling probeert stap voor stap een beeld waar te maken en dit moment vast te houden. Ondertussen laten de klanken van geluidskunstenaar Mathijs Leeuwis je schipperen tussen de realiteit van de theaterzaal en de droom van een ruimte.

Cor Langerak
Performance / Afzender Cement @ Boulevard / Cement Productie

Cor Langerak

Op een gegeven moment

Geen enkele uitvoering van Op een gegeven moment zal hetzelfde zijn.
Iedere voorstelling opnieuw genereert een zelflerend artificieel intelligent systeem (AI) een nieuwe voorstellingstekst. Het gegenereerde toneelstuk wordt ter plekke live opgevoerd door een groep van vier acteurs Er is niet van tevoren gerepeteerd en het materiaal dat de AI schrijft, is nieuw en volledig onbekend. Op deze manier ontstaat er een samenwerking tussen techniek, acteurs en het publiek, die zich in het moment van de voorstelling zelf afspeelt.
Cor Langerak
Performance / Het Fundament / Première / Cement Productie

Cor Langerak

Op een gegeven moment

 

Geen enkele uitvoering van Op een gegeven moment zal hetzelfde zijn.
Iedere voorstelling opnieuw genereert een zelflerend artificieel intelligent systeem (AI) een nieuwe voorstellingstekst. Het gegeneerde toneelstuk wordt ter plekke live opgevoerd door een groep van vier acteurs Er is niet van te voren gerepeteerd en het materiaal dat de AI schrijft, is nieuw en volledig onbekend. Op deze manier ontstaat er een samenwerking tussen techniek, acteurs en het publiek, die zich in het moment van de voorstelling zelf afspeelt.

Courtney May Robertson
Dans / Afzender Cement @ Boulevard / English Spoken (ES) / Gebruik stroboscoop

Courtney May Robertson

THE WOMAN DESTROYED

THE WOMAN DESTROYED is een solovoorstelling waarin Courtney May Robertson ingaat op de complexiteit van onderwerping en verzet. In een poging om een gevoel van onzekerheid te ensceneren, wordt het publiek uitgenodigd om de gebeurtenissen gelijktijdig met Courtney te ervaren, terwijl ze in real time reageert op de eisen van een digitaal systeem. Geluidsprogrammering en computationele linguïstiek bepalen een deel van de live performance, waardoor het resultaat elke keer dat het wordt gepresenteerd uniek is.
Dries Gijsels
Theater / Het Fundament / Nederlandse première / Cement Coproductie

Dries Gijsels

Realtime

In Realtime volgen we een theatermaker die een voorstelling probeert te maken over tijd. Maar het verleden ligt onbereikbaar ver achter hem en de toekomst wil maar niet beginnen. Terwijl het publiek ouder en ouder wordt, komt de première steeds dichterbij. Dries Gijsels en zijn crew scheppen een rusteloos, grappig en intrigerend universum en proberen in een race tegen de klok een nieuwe tijdzone te ontdekken, waar de aandacht niet versnipperd is en de tijd even kan uitrusten.

Ira Brand
Performance / Afzender Cement @ Boulevard / English Spoken (ES)

Ira Brand

Ways To Submit

Ways To submit is een performance over dominantie en onderwerping. Over de manieren waarop we toegeven en de manieren waarop we de leiding nemen. Ways To Submit nodigt je uit bij een fantasie, een spel, een dialoog, een performance, een gevecht: een reeks duetten waarin macht aan het werk is. 
Ira Brand
Performance / Het Fundament / Première / Cement Productie / English Spoken

Ira Brand

like the party has been cancelled

Het feest is afgelast en we blijven thuis. Daarbuiten is het een puinhoop. Deze voorstelling gaat over het willen scheppen van orde in de chaos, en over de orde willen verstoren. Over nieuwe dingen willen bouwen met oude shit. Een collageperformance van versneden lichamen, geënte dieren, halve landschappen, opnieuw samengestelde geschiedenissen, ontlede werelden.

Marijn Graven en Iris Carta
Rituele performance / Het Fundament / Cement Productie

Marijn Graven en Iris Carta

K.U.S. _ een verzoeningsritueel

K inaesthetics
of
U nion
and
S urrender

K.U.S. is het resultaat van het gezamenlijke verlangen van Marijn Graven en Iris Carta om een plek te creëren waar verzoening met de veelheid die het leven te bieden heeft, plaats kan vinden.

Maxime Dreesen
Performance / Afzender Cement @ Boulevard / Gebruik stroboscoop

Maxime Dreesen

Countersex Education

Countersex Education is een TED-talk meets workshop meets performance van docent/performer Tabooboo, het alter ego van Maxime Dreesen. Tabooboo dompelt je onder in een wereld van nieuwe orgasmes en blozende wangen. Hier steelt de anus de show en is self-pleasure een feest dat je niet wilt missen. Een ontdekkingstocht voor mensen die vermoeden dat seks meer is dan een piemel in een vagina.
Mooni Van Tichel
Dans / Het Fundament / Cement Coproductie / Language no Problem

Mooni Van Tichel

Deep Nyx

Deep Nyx is een glitched, gevallen concert. Op een constante drumsoundtrack, wisselt Nyx tussen het bespelen van drums en haarzelf, tussen het vereenzelvigen met Prince en een drumstok. Terwijl het lichaam beweegt tussen object en subject, onderwerpt ze zich aan geweld en afwijzing, sensatie en sensualiteit. Strevend naar extase, met de beperkingen van zelfproductie: elk aspect van Deep Nyx is gemaakt met de handen – drums, dans, geluid.

Radicale Gezelligheid
Theater / diner / Afzender Cement @ Boulevard / Niet rolstoeltoegankelijk

Radicale Gezelligheid

Misschien een laatste maal

Tien gasten worden uitgenodigd om samen te dineren en te spreken. Aan de hand van (drank)spellen en denkoefeningen wordt het gesprek op gang gebracht. Over het mooiste uitzicht dat we ooit zagen, stoffelijk overschot en faceswappen met een dode. Over wat we doen, en nalaten. 
De gastvrouwen van Radicale Gezelligheid serveren, onder het genot van wijn en frietjes, de sterfelijkheid. Zij reflecteren met u op het leven en de lege plek, die we allemaal ooit aan tafel zullen achterlaten.  Opdat we met een volle buik en als Broeders in de Dood onze weg voortzetten.

Première op 5 augustus.
Timo Tembuyser
Koorconcert / Het Fundament / Première / Cement Productie / Language no Problem / Niet rolstoeltoegankelijk

Timo Tembuyser

MISSA MATER SOLA

MISSA MATER SOLA (letterlijk: ‘mis over de eenzame moeder; mis over alleen de moeder’) is een tweede theatrale mis van componist & theatermaker Timo Tembuyser. Na een eerste mis over de zondaar, staat in MISSA MATER SOLA de moederfiguur centraal, geflankeerd door een zeskoppig zonenkoor — zes jongen(s) op weg naar een volwassen stem. In de afwezigheid van de Vader, wordt de Godin na millennia aan vrouwenonderdrukking bij elkaar gezongen.

Sonja van Ojen & Hendrik Kegels
Theater / Afzender Cement @ Boulevard / Alle leeftijden / Cement Coproductie / Language No Problem (LNP)

Sonja van Ojen & Hendrik Kegels

Om de hoek woont een struik

In Om de hoek woont een struik brengen theatermakers Sonja van Ojen en Hendrik Kegels een zelfgebouwde miniatuurwereld tot leven. Tijdens deze woordeloze beeldende voorstelling zit het publiek rondom een reusachtige papieren maquette van een slapende stad. 
Om de hoek woont een struik is een betoverende en fantasievolle voorstelling waar we niet kijken naar de mensen maar naar alle andere inwoners van de stad. Zo spelen de Esdoorn, de Lantaarnpalen en de Kiosk op het plein de hoofdrol. De wereld, zo blijkt heeft de mens niet nodig om een feestje te vieren. 
Werkplaats van de Woestijne & Jurrien van Rheenen
Vooronderzoek / Het Fundament / Cement Coproductie

Werkplaats van de Woestijne & Jurrien van Rheenen

Het gewicht van een gedachte (vooronderzoek)

Het gewicht van een gedachte is een gezamenlijke oefening in luisteren, waarin de deelnemer zich in stilte tot de onuitgesproken gedachten van de ander verhoudt. Twee op de tien mensen krijgt te maken met een (klinische) depressie. Het project concretiseert deze cijfers: wat gebeurt er met het onderling contact als we vanuit deze cijfers naar elkaar kijken? Op Cement 2022 doen de makers publiekelijk vooronderzoek voor dit werk.

CEMENT TIPT: Werkplaats van de Woestijne & Jurrien van Rheenen
Performance / Afzender Cement @ Boulevard

CEMENT TIPT: Werkplaats van de Woestijne & Jurrien van Rheenen

Het gewicht van een gedachte

Samen met zeven anderen neem je plaats in een glazen container middenin de stad. Langzaam verduisteren de ramen en bevind je je in een afgesloten ruimte. De blik keert naar binnen, naar de anderen in de ruimte en de persoon tegenover je.  
Het gewicht van een gedachte is een gezamenlijke oefening waarin je je als deelnemer in stilte tot de onuitgesproken gedachten van de ander verhoudt.   Wat is het gewicht van een gedachte?  En hoe weeg je een gedachte eigenlijk? 
Fundamentele gesprekken
Contextprogramma / Het Fundament

Fundamentele gesprekken

Een podcast over de toekomst van de podiumkunsten!
In maart wordt elke festivaldag een nieuwe aflevering gepresenteerd. Vanuit grote naïeve vragen gaan we in gesprek met inspirerende doeners. Makers die een radicaal andere praktijk kiezen, producenten die wendbaar blijven of publieksmedewerkers die een nieuwe verhouding tot publiek vormgeven. Hoe kan het niet later, maar nu al anders?

Dag Dramaturgie
Contextprogramma / Het Fundament

Dag Dramaturgie

De Dag Dramaturgie is een jaarlijks terugkerend ontmoetingsprogramma voor dramaturgen dat zich richt op de vernieuwing van de dramaturgische praktijk. De afgelopen jaren werd er gesproken over waarden van dramaturgen, over de dramaturg van de toekomst en over stadsdramaturgie. In 2018 werd er tevens het startschot gegeven voor het Platform Dramaturgie. Ditmaal is het thema ‘Dramaturgiën voor het Theater van de Toekomst’ (werktitel).

ENT: workshop & TALK over diversiteit
Contextprogramma / Het Fundament

ENT: workshop & TALK over diversiteit

Op 26 maart 2022 organiseert Ensemble Nieuwe Theaterwerkers (ENT) haar tweede TALK over inclusie en diversiteit op de theaterscholen. Deze tweede editie vindt plaats in samenwerking met Festival Cement.
Het programma bestaat uit een workshop en de talkshow Working Apart Together.

Platform Aanvang!
Contextprogramma / Het Fundament

Platform Aanvang!

Platform Aanvang! voert het gesprek over de toekomst van de podiumkunsten en strijdt voor meer solidariteit, kennisdeling en waardering voor de kunsten. Platform Aanvang! organiseert op woensdag 23 maart twee programma-onderdelen: een Solidariteitsmiddag en Het Goede Gesprek, waarbij we het hebben over theaterwerkers en hoe we onderhandelen.

De Troffel
Contextprogramma / Het Fundament

De Troffel

Pitches & uitreiking

Eind 2021 nodigde Festival Cement beginnende theatermakers, choreografen, tekstschrijvers en scenografen uit om hun ideeën en plannen in te sturen en mee te dingen naar De Troffel 2022. Onze leescommissue selecteerde acht concepten. Op 21 maart pitchen de acht makers hun plannen  voor een jury, die daarna de winnaar van De Troffel 2022 bekend zal maken.