

Van 21 t/m 26 maart organiseert Cement Het Fundament: een programma speciaal voor studenten en profs. Met veel plezier presenteren we negen voorstellingen, waarvan zes Cement Producties, vijf premières, één Nederlandse première en twee Cement Coproducties:
Bram van Helden - Bram vindt ruimte
Cor Langerak - Op een gegeven moment
Dries Gijsels - Realtime
Ira Brand - like the party has been cancelled
King Sisters - Rebuilding a Voice
Marijn Graven en Iris Carta - KUS
Mooni Van Tichel - Deep Nyx
Timo Tembuyser - Missa Mater Sola
Werkplaats van de Woestijne & Jurrien van Rheenen - Het gewicht van een gedachte (vooronderzoek)
Daarnaast is er in het contextprogramma volop ruimte voor publiek, makers en professionals om elkaar te ontmoeten, in gesprek te gaan en zich te verdiepen.
De bossen branden af, de zeespiegel stijgt, de ongelijkheid groeit. Ondertussen twijfelen we. Aan de wereld, aan onszelf, aan goed en kwaad. Om wat voor helden vraagt deze wereld?
Je bent negentien, net op kamers, net begonnen aan een nieuwe opleiding, en opeens ben je bang. Eerst hoop je nog dat het alleen een MDMA-dip is, maar dan… dan blijf je bang.
Je kent de kortfilm. Nu stellen Joeri Happel en Lucas van der Vegt je voor aan de kortvoorstelling, waarmee ze je binnen een paar minuten bij de lurven grijpen. Een explosie in slow motion. Tijd ingedikt en uitgestrekt.
“Ik ben heel lang bang geweest.
Voor de wereld die jij schiep.
Voor hoe wreed jij hem maakte.”
Een prominent politica komt aan de vooravond van de verkiezingen stil te staan in een verlaten omgeving. Haar kind zit op de achterbank. Deze noodgedwongen stilstand doet haar achterom kijken. Hoe is ze op dit punt gekomen? Welke offers moest ze brengen als alleenstaande moeder en wat is de neerslag van dit alles op de opvoeding, van haar kind?
In Liberty Bell onderzoekt het zuid land de wisselwerking en het spanningsveld tussen kind en volwassene, tussen jonge speler en actrice, tussen kind en moeder.
Elmer Kouwenberg raakte 28 jaar geleden verlamd. Zijn zorgteam bestaat uit drie zorgverleners/kunstenaars. Sinds 2021 doen ze samen onderzoek naar zorg, nabijheid en onze verhouding tot de ander.
Drie makers/onderzoekers nemen je mee in de wisselwerking tussen hun achtergrond als dansers en de fysieke dimensie van hun werk met Elmer. In hun werkwijze worden (lichamelijke) beperkingen niet simpelweg ervaren, maar erkend als intrinsiek en onmisbaar onderdeel van het proces. In een intieme setting word je uitgenodigd om je schoenen uit te doen en deel te nemen.
Wat wil het volk? Actie, zoveel is zeker. En seks! En geweld! Maar ook intellectueel geprikkeld worden. En liefst met humor, de wereld staat tenslotte in brand.
Twee theatermakers trachten verwoed de verwachtingen van de toeschouwers te doorgronden. Maar hoe meer ze zich afvragen wat het publiek wil, hoe meer ze vast komen te zitten in hun hoofd. Tot er stoom uit hun oren komt en het podium zich vult met rook. Een voorstelling over de crisis van het handelen en handelen in crisistijd.
Ben jij ook een bangerik? Durf jij ook soms 's nachts niet naar de wc omdat er vanuit elk donker hoekje een tijger tevoorschijn zou kunnen springen? Heel eng! Of misschien stiekem ook wel op een leuke manier spannend?
In een avontuur vol poppen, pop-ups, visuele trucs, livemuziek en veel humor onderzoekt Sonja van Ojen het bang zijn voor het onbekende. In Het Donker komt het donker tot leven; uit een schaduw, een doos, je broekzak of gewoon een donker hoekje van het podium. Wat zou er allemaal in het donker verstopt zitten? Een krokodil of een bananensoes? Een hijskraan of een tandenborstel?
Een avondprogramma hosted by theatermaker Maxime Dreesen/Tabooboo, wie wil dat nou niet? Verwacht queer performers, drag DJ’s en edgy acts. Laat je nagels doen, zing hard mee, shake your booty, drink cocktails in een hoekje of rol door het gras: alles kan. Samen maken we er een knallende climax van, hihihihi.
In november 2022 nodigden we jonge afgestudeerde en autodidacte theatermakers, choreografen, performers, tekstschrijvers en scenografen uit om hun beste concept voor een voorstelling of performance in te sturen en mee te dingen naar De Troffel 2023.
De vele inzendingen worden met veel plezier gelezen door een leescommissie, bestaande uit amara Roos, Milone Reigman en Ahilan Ratnamohan. Zij selecteren acht concepten.
Op 20 maart pitchen om 13.00u de geselecteerde makers hun plannen. Dat doen zij voor een jury, die dit jaar bestaat uit: Joost Segers, Dorothy Blokland en Sophie Sanders.
Op 20 maart om 19.00u zal de jury de winnaar van De Troffel 2023 bekend maken.
De Dag Dramaturgie is een jaarlijks terugkerend ontmoetingsprogramma voor dramaturgen dat zich richt op de vernieuwing van de dramaturgische praktijk. De afgelopen jaren werd er gesproken over waarden van dramaturgen, over de dramaturg van de toekomst en over stadsdramaturgie.
Binnenkort vind je meer info over de inhoud van de Dag Dramaturgie en de route om je aan te melden.
Wat is er in ‘s-Hertogenbosch voor jongeren te doen op gebied van cultuur? Een heleboel! Maar hoe weet je als je tussen de 17 en 20 bent wat echt leuk is? En met wie bezoek je die activiteiten dan? Sinds 2021 is daar de Young Creatives voor.
Tijdens Cement bezoekt deze groep een aantal voorstellingen, nemen ze een kijkje backstage en eten ze samen met de crew een hapje mee.
We nodigen tijdens het festival een aantal festivalgasten uit als cadeau aan de jonge makers. Zij bezoeken voorstellingen, gaan in gesprek met makers en geven op allerlei momenten en plekken hun bevindingen terug. Dikke kans dat je ze tegen het lijf loopt bij een voorstelling of dat ze bij ze aan tafel zitten tijdens het eten.
De Festivalgasten van dit jaar zijn Ruth Benschop (lector bij het Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten, Hogeschool Zuyd, te Maastricht) en Ruth Mariën (artistiek coördinator d e t h e a t e r m a k e r).
Kon je maar eens meekijken in het maakproces van die geweldige maker! Maar helaas, die werkt niet meer… Een blik in het archief kan dan een schatkamer openen vol inspiratie, manieren van werken en verhalen. Hoe ga je met je eigen archief om zodat anderen geïnspireerd kunnen raken door jouw werk? Of hoe bewaar je methodieken en werkwijzen zodat je kunt reflecteren op je eigen maakproces en daarover kunt vertellen, bijvoorbeeld aan subsidieverleners?